ROLLS-ROYCE PHANTOM:
EEN NIEUWE UITDRUKKING
12 mei 2022, Goodwood, West Sussex
“Phantom neemt een ongeëvenaarde positie in aan de top van de luxewereld. Als ons topproduct vertegenwoordigt het het allerbeste van Rolls-Royce design, techniek en vakmanschap - een perfecte mix van visie, creativiteit, de beste materialen, vaardigheid, geduld en precisie. Met Phantom Series II hebben we alles behouden en zorgvuldig beschermd waar onze klanten van houden als het gaat om dit voortreffelijke en luxueuze item; subtiele, maar betekenisvolle verbeteringen weerspiegelen hun veranderende smaak en eisen.”
"Phantom is altijd beschouwd als de 'beste auto ter wereld': onze Bespoke-mogelijkheden betekenen dat het voor onze klanten ook de beste auto voor hun wereld kan zijn."
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars
Rolls-Royce-producten gaan lang mee en worden uiteindelijk tijdloze uitingen van goede smaak, schoonheid en luxueuze perfectie. Phantom neemt in dit opzicht een unieke toppositie in en wordt vereerd om zijn tijdloze elegantie.
De achtste generatie Phantom werd in 2017 gepresenteerd. Bij het creëren van de nieuwe expressie lieten de ontwerpers en ingenieurs van Rolls-Royce zich leiden door de verzoeken van klanten, die Rolls-Royce hadden verzocht geen grote veranderingen aan te brengen aan een reeds iconische auto. Als antwoord op deze eisen van de klant zijn alleen de lichtste ontwerpaccenten, verfraaiingen en aanpassingen verwerkt. Het gaat inderdaad niet om wat er moet worden veranderd, maar om wat er moet worden behouden en beschermd.
EEN NIEUWE UITDRUKKING
Het meest voor de hand liggende en belangrijkste kenmerk dat moet worden behouden, is de indrukwekkende aanwezigheid van Phantom. Dit werd nog versterkt door een nieuwe gepolijste horizontale lijn tussen de dagrijverlichting boven de Pantheon-grille. Dit geeft de Phantom een nieuwe en assertieve moderniteit, die zijn op de bestuurder gerichte karakter weerspiegelt.
Een subtiele geometrische verandering in de Pantheon Grille maakt de 'RR' Badge of Honor en Spirit of Ecstasy-mascotte prominenter vanaf de voorkant. De grille zelf is nu verlicht, een functie die debuteerde en populair werd bij Ghost. De koplampen zijn gesierd met ingewikkelde laser-cut bezel starlights, die een visuele verbinding creëren met de Starlight Headliner binnenin, en nog meer verrassing en plezier toevoegen aan Phantom's nachtelijke aanwezigheid.
Het profiel van de Phantom behoudt Rolls-Royce's kenmerkende korte voor- en lange achteroverbouw, lange wielbasis en brede C-stijl, waarbij de laatste meer privacy biedt aan de inzittenden. Het silhouet behoudt de elegante hoofdlijnen die lopen van de Spirit of Ecstasy tot de taps toelopende achterzijde. De 'split-belt'-lijn begint bij het voorspatbord en buigt voorzichtig naar de achterdeur, waardoor de lange verhoudingen van het dashboard tot de as van de auto worden benadrukt, om vervolgens zachtjes af te dalen naar de lantaarnachtige achterlichten. De zwaar ondersneden 'waft line' creëert een sterke schaduw, wat visueel de ongeëvenaarde 'Magic Carpet Ride' van het merk aangeeft.
De zijkant is verder verbeterd met een reeks nieuwe wielen. Een 3D, gefreesd, roestvrijstalen wiel met driehoekige facetten is leverbaar in een geheel of gedeeltelijk gepolijste afwerking. Als alternatief kan de Phantom worden vereerd met een echt elegant schijfwiel, dat herinnert aan de romantiek van Rolls-Royce-auto's uit de jaren 1920. Dit schijfwiel is geproduceerd in zowel gepolijst roestvrij staal als zwarte lak, waardoor het gevoel van vliegen op het land perfect wordt weergegeven.
In reactie op Phantom-klanten die eerder om een donkere chromen grille-omlijsting, zwarte motorkapteugels, voorruit-omlijsting en zijframe-afwerkingen vroegen, zijn deze nu beschikbaar. Deze esthetiek stelt Rolls-Royce nu in staat om Phantom te transformeren in het lichtste van het licht of het donkerste van de donkere verschijningen.
Het weelderige interieur van de Phantom is vrijwel ongewijzigd gebleven: het stuur is iets dikker gemaakt, waardoor de eigenaar-bestuurder meer verbonden is en direct contact heeft.
Phantom en Phantom Extended hebben elk hun eigen karakter en vertegenwoordigen twee verschillende dimensies. Phantom wordt nu vooral gewaardeerd door het steeds groter wordende aantal klanten dat zelf achter het stuur wil zitten. Voor degenen die de weg liever vanaf de achterbank bekijken, biedt Phantom Extended de ultieme superluxe ervaring met chauffeur.
ROLLS-ROYCE VERBONDEN
In Phantom debuteert 'Rolls-Royce Connected'. Hierdoor kan de eigenaar een adres rechtstreeks naar de auto sturen vanuit Whispers, de applicatie voor privéleden van Rolls-Royce, waardoor een naadloze navigatie naar een evenement, restaurant, dealer of zelfs de thuisbasis van Rolls-Royce wordt geboden.
'Rolls-Royce Connected' toont ook de locatie van de auto, de beveiligingsstatus en de huidige 'gezondheidstoestand' op Whispers; met een druk op de knop kan de eigenaar contact opnemen met een voorkeursdealer voor onderhoud of informatie over de auto.
DE ‘POLEN VAN LUXE’
Als het topproduct van het merk trekt Phantom een elitelaag van Rolls-Royce-klanten aan. Gevestigd en succesvol, aan de top van hun vakgebied en vaak in de publieke belangstelling, zijn dit vastberaden en veeleisende mensen. Het is geen toeval dat Phantom de meest ambitieuze en uitdagende Bespoke-opdrachten aantrekt die Rolls-Royce ooit heeft uitgevoerd.
De resulterende creaties - elk een artistiek meesterwerk op zich - illustreren een bredere waarheid: sinds de oprichting is Phantom altijd geweest wat de klant wil; niet alleen de 'beste auto ter wereld', maar de beste auto voor hen en hun wereld.
Vanzelfsprekend bestaat er niet zoiets als een ‘typische’ Phantom-client. Ze overspannen de 'polen van luxe', ze kunnen steeds jonger of ouder zijn, modern of traditioneel, self made of van lang gevestigde rijkdom. Hun opdrachten weerspiegelen een volledig spectrum van interesses en invloeden. Aan het ene uiterste neemt Phantom een subversief, bijna rebels karakter aan: jeugdig, dynamisch en gedurfd. Anderzijds transformeert Phantom in een ode aan luxe grandeur en tijdloosheid.
De uitdaging van het Rolls-Royce Bespoke Collective is om deze enorme hoeveelheid kenmerken en wensen van de klant te huisvesten in één topproduct. De Phantom van de achtste generatie is dus bewust ontworpen om een 'blanco canvas' te bieden voor op maat gemaakte personalisatie, in staat om te worden wat de klant wil dat het is, en een echte weerspiegeling van hun individuele stijl en karakter.
De grote kracht en aantrekkingskracht van Phantom is dat klanten zich overal tussen deze 'polen van luxe' kunnen positioneren en luxe op hun eigen voorwaarden kunnen definiëren. En waar dat punt ook ligt, ze hebben de zekerheid dat de Phantom zelf - technisch, materieel, esthetisch en dynamisch - nog steeds de 'beste auto ter wereld' is.
PHANTOM PLATINO: DE TERUGKEER VAN FIJN TEXTIEL
Om de introductie van de Phantom Series II te markeren en om Rolls-Royce's Bespoke-capaciteiten te illustreren, heeft het merk een nieuw Bespoke-meesterwerk gecreëerd, Phantom Platino, genoemd naar de zilverwitte afwerking van het begeerde en edele metaal, platina.
Phantom Platino zet Rolls-Royce's verkenning van stoffen interieurs voort, een verhaal dat begon in 2015 met de lancering van Serenity, een echte Bespoke Phantom met een handgeschilderd, handgeborduurd zijden interieur. De Phantom Platino luidt de volgende stap in deze belangrijke reis in en introduceert andere materialen dan leer, een onderzoeksgebied voor Rolls-Royce en een stap die een grotere acceptatie van alternatieve interieurbekledingen aantoont.
In navolging van de begindagen van het merk, zijn de voorstoelen van de Phantom Platino afgewerkt met fijn Rolls-Royce-leer, terwijl die achterin zijn bekleed met stof.
De prachtige ton-sur-ton van Platino's interieur wordt bereikt door twee verschillende stoffen te combineren; één gemaakt in een Italië en gekozen vanwege zijn duurzame en toch luxueuze uitstraling, de andere is afgeleid van bamboevezels, geselecteerd vanwege zijn glanzende afwerking.
Beide materialen delen een origineel herhalend patroon gebaseerd op een abstracte interpretatie van de Spirit of Ecstasy. In het zijden textiel is het ontwerp kleiner en in de stof geweven om een meer visueel sterke afwerking te creëren. Het verschijnt ook in Phantom's Gallery, precies in het gezichtsveld van de inzittenden, en op belangrijke aanraakpunten zoals de armsteun en de middenconsole. De bamboestof is geborduurd met grotere iconen, wat een uiterlijk geeft dat vaak wordt aangetroffen in interieurontwerp. Dit meer veerkrachtige materiaal wordt op de onderste elementen van het interieur geplaatst, waar ze het meeste contact moeten weerstaan.
Hetzelfde ontwerp verschijnt ook op het dashboard van de Phantom. De omlijsting is gemaakt van 3D-geprint keramiek, een echt eigentijdse uitvoering van een traditioneel materiaal. De tonale eigenschappen van het interieur, geplaatst in een houtset met ijsafwerking, brengen Phantom naar een prachtig en onovertroffen niveau van weelde.
Het grootste canvas in Phantom is de Starlight Headliner. In een uniek ontwerp dat speciaal voor Rolls-Royce Platino is gemaakt, zijn de 'sterren' geplaatst om de aandacht naar achteren te trekken, met grillige vallende sterren die de vloeiende boog van het patroon volgen.
Torsten Müller-Ötvös, Chief Executive Officer van Rolls-Royce Motor Cars, zegt: “We zijn ons terdege bewust van de waardering en liefde van onze klanten voor hun Phantoms. Ze vonden dat het niet verbeterd kon worden; maar terwijl we natuurlijk die visie respecteren, geloven we dat het altijd mogelijk, ja zelfs noodzakelijk is, om voorzichtig verder te gaan in ons streven naar absolute perfectie.”
“De subtiele veranderingen die we hebben aangebracht voor de nieuwe Phantom Series II zijn allemaal minutieus overwogen en zorgvuldig uitgevoerd. Zoals Sir Henry Royce zelf zei: 'Kleine dingen maken perfectie, maar perfectie is geen kleinigheid'."
TECHNISCHE SPECIFICATIES